“Goedendag, u spreekt met..”

Nu ik op het punt sta met een nieuwe baan te beginnen, moet ik weer even denken aan de ervaringen die ik eerder heb opgedaan. Mijn 6 maanden op de klantenserviceafdeling van een website om hotels te boeken komen dan altijd ook weer even naar boven. Ik weet niet zo goed of ik daar blij mee ben. Gelukkig niet de stalkerige vorm van klantenservice, ik hoefde geen mensen te bellen over een nieuwe, maar afgezaagde aanbieding. Ik vraag me sowieso af hoe dat nog steeds mogelijk is, volgens mij staat heel Nederland al ingeschreven bij dat bel-me-niet-nogwat.

Nee, ik zat achter een bureau, met computer, telefoon en een headset op m’n hoofd, klaar om vele vragen te beantwoorden. Ik voelde me bijna cool. Ondanks dat klantenservice naar mijn idee niet hoog op het lijstje ‘meest gewilde baan’ staat, moet ik toegeven dat het een zeer leerzame ervaring is geweest.

Dat heb ik me wel even afgevraagd toen ik na 4 weken fulltime training eindelijk de ‘echte werkvloer’ opging en mijn eerste telefoontje ontving. Ik had veel geleerd over overboekingen, wijzigingen, vrij normale vragen en klachten. Mijn eerste telefoontje had daar niks mee te maken en ging ongeveer zo: ik nam op met  ‘Goedendag, u spreek met Annick van ….”. Een wazige, krakende stem zei “hallo” en de rest ging als volgt:
Ik: “Kan ik u ergens mee helpen?”
Wazige stem: “Ja eeeh, ik zit op uw website maar eeeeh ik kom er niet helemaal uit”
Ik: “Oh, waar bent u naar op zoek?”
Wazige stem: “Jaaa eeeh, even denken hoor”
Ik: “Zoekt u naar een hotel?”
Wazige stem: “Huh? Eeeh nee? Ik kan niet helemaal vinden waar op je website ik wiet kan kopen”
Ik: …  “Nou mevrouw, u kunt op onze website geen wiet kopen, u kunt bij ons alleen een hotel boeken. Kan ik u daar misschien bij helpen?”
Wazige stem: “Nee, nee dat moet ik niet, doei”
Ik: “Okee, fijne dag verder!”.

Nou, als mijn eerste, echte fulltime werkervaring dealen met dit soort wazige gevallen zou zijn, had ik misschien toch beter hongerige mensen kunnen bedienen in een restaurantje in de buurt. Ik ben verdorie ook nog voor deze baan naar een van de meest deprimerende steden in Frankrijk verhuisd. Maar natuurlijk gingen niet alle telefoontjes op deze vaaglijke manier. Soms waren mensen boos, soms snapten ze er niks meer van en soms wilden ze gewoon even een bevestiging. In al die gevallen heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te praten met de klanten, maar, dat is over de telefoon niet altijd makkelijk. Mensen hebben het idee dat ze geld kwijt zijn en gaan schreeuwen, anderen zijn overboekt en raken in paniek, anderen snappen het allemaal niet meer en luisteren maar amper en zo wordt niks je nog te gek. Al vond ik het wel frustrerend dat ik er 25 minuten over heb gedaan om een mevrouw uit te leggen dat haar ontbijtje niet inbegrepen was, maar ze daar wel extra voor kon betalen.

484994_10151323449882613_1592176597_n

Leuke collega’s zijn ook heel belangrijk!

Ik moet natuurlijk wel eerlijk zijn, er waren ook hele leuke en gezellige gesprekken. Ik heb eens een lange tijd zitten praten over de sneeuw met een meneer die heel verbaasd was dat ik vanuit een besneeuwd Lille belde, ik heb tips gekregen voor de beste restaurantjes in de stad, ik heb een mevrouw advies gegeven voor een baan voor haar kleinzoon en ik heb katers besproken met iemand die na te veel glazen wijn per ongeluk een (te dure) kamer had geboekt.

Al met al, heb ik in 6 maanden tijd zoveel geleerd dat het me soms nog steeds verbaasd. Het is onvoorstelbaar hoeveel je meemaakt en wat je allemaal hoort als je een tijdje aan het werk bent op de klantenservice. Dus, nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik doe het toch, als je begint met werken en er is echt niks, maar dan ook niks te vinden, is een klantenservice een geen slechte start. Het ligt natuurlijk ook wel aan het bedrijf en de flexibiliteit van je contract 😉

Heb jij ook ooit bij een klantenservice gewerkt en een leuke ervaring om te delen?

Liefs,

Annick

Geef een reactie

